20 d’octubre 2012

Fill de puta

Als pobles de la Ribera, entre persones que es tenen confiança, és habitual tractar-se de «fill de puta». Si algú us tracta de «fill de puta» —en el bon sentit de l’expressió— i no dieu res, és que hi ha confiança. És una mostra d’amistat i d’estima, com qualsevol altra de les que corren pel món. A més de trencar qualsevol enravenament, indueix a rebaixar les pretensions. Quines pretensions pot tenir un «fill de puta»? La característica de la sociabilitat valenciana és el rebaixament de les pretensions per mitjà de l’humor sarcàstic. Hi ha pobles cerimoniosos i pedants —tots aquells que han tingut una o altra forma d’imperi. Els valencians, per condicionaments històrics —durant segles no hem comptat amb una classe dirigent, amb un elit, identificada amb el país—, no ho som. El don dels castellans —Hola don Pedro. Aquí le presento a don José—, sempre l’hem trobat còmic. El don tendim a aplicar-lo com un dicteri, o com una burla, més que com una mostra de respecte. L’en i la na, recuperats del vocabulari antic, mai no han arrelat entre nosaltres com a fórmula habitual.

1 comentaris:

MartinaH ha dit...

Vaja, la pròxima vegada que em senti insultada, hauré de preguntar de quina terra prové el meu interlocutor per prendre-m’ho malament o ans al contrari! ;-)

I et dono la raó amb allò del “don”. A mi no només em resulta còmic, sinó pedant i arcaic.

Clar que ara se m’acut... i si algú et diu “don fill de puta”? Aquí ja no sé en quin estat es trobarien les pretensions... :-D